Tips bij het schrijven van content

Tips bij het schrijven van content feature image 01

Samenvatting Artikel

Een groot deel van de content op je website bestaat waarschijnlijk uit tekst. De teksten op je site zijn dan ook zeer belangrijk. Zowel voor het overhalen van je websitebezoekers om tot de gewenste actie over te gaan, als voor het behalen van een goede ranking in Google en andere zoekmachines. Maar hoe schrijf je nu eigenlijk goede content? Nou, met de tips die we hieronder beschrijven kom je sowieso al een heel eind.

1. Denk zoals je doelgroep

Bij alle uitingen die je als bedrijf doet, zul je rekening moeten houden met je belangrijkste doelgroep(en). Zaak is vooral je echt in je doelgroep te verplaatsen. Met welke problemen en uitdagingen kampen zij? En wat weet je van hun opleidingsniveau en hun interesses? Op basis van zulke bevindingen ga je vervolgens aan de slag.

2. Schrijf voor mens en machine

Wanneer je content schrijft, zul je rekening moeten houden met ‘eisen’ en voorwaarden die online zoekmachines als Google aan content stellen. Hoe beter je teksten daaraan tegemoet komen, hoe beter het namelijk wordt beoordeeld. Dat leidt vervolgens tot een hogere ranking en dus meer websitebezoekers. Let op, Google stelt deze voorwaarden niet voor niets. Uiteindelijk willen zij simpelweg de consument van dienst zijn, en dus de beste en meest passende teksten het best belonen. Zo bezien schrijf je voor mens en machine tegelijkertijd. Het liefst wil je SEO goed gebruiken bij het schrijven van content.

3. Begin met belangrijke info

De meeste internetgebruikers willen tegenwoordig in zo min mogelijk tijd de gezochte informatie vinden. Bij een websitetekst is het daarom verstandig gelijk te beginnen met de meest essentiële informatie. Een inleiding moet daarnaast wervend zijn, en uitnodigen om verder te lezen.

4. Breng structuur aan

De kans dat mensen verder kijken dan alleen de inleiding, is het grootst als je een duidelijke structuur aanbrengt in je tekst. Dit doe je vooral door tussenkopjes te plaatsen en alinea’s niet te lang te maken. Lange lappen met tekst werken namelijk bepaald niet uitnodigend. Verder raden we aan opsommingen te gebruiken (met bulletpoints) en soms woorden/zinsdelen in vet of cursief te plaatsen.

5. Wervend, actief en positief

Je schrijfstijl speelt ook een belangrijke rol in de aantrekkelijkheid van een tekst. Raadzaam is om wervend en actief te schrijven. Schrijf in de tegenwoordige tijd, gebruik bij voorkeur de ‘je/jij’-vorm en spreek de lezer af en toe persoonlijk aan. Wees ook positief, en vermijd dus woorden als ‘niet’, ‘nooit’ en het voorvoegsel ‘on-‘. Focus je liever op zaken die voor een klant wel tot de mogelijkheden behoren. 

6. Houd het simpel

De meeste lezers zitten niet te wachten op moeilijke woorden en stoffig taalgebruik. Ook moeilijk te begrijpen zinnen zijn bepaald niet geliefd. Het is verstandig je teksten gewoon simpel te houden. Zo is het voor iedereen begrijpelijk en haken zo min mogelijk mensen af.

7. Zorg voor afwisseling

Aan de hierboven beschreven tips over de schrijfstijl willen we nog één advies toevoegen: breng afwisseling aan in je teksten. Dit doe je door korte met lange zinnen af te wisselen, niet te vaak dezelfde woorden te gebruiken en zo nu en dan eens een vraag te stellen. Dit alles draagt bij aan een prettige leesbaarheid van je content.

Je kunt ook content op je website verwerken in de vorm van een blogartikel. Lees verder en ontdek meer over de tips bij het opbouwen van een blogartikel.