Alles over technische SEO

Alles over technische SEO feature image 01

Samenvatting Artikel

Voor het bepalen van de ranking op zoekresultatenpagina’s gebruikt Google zo’n 200 rankingfactoren. Een groot deel van deze factoren heeft te maken met de techniek en de werking van je website. Maar wat houdt technische SEO eigenlijk in en wat is het precieze belang hiervan? In dit artikel leggen we het voor je uit, en komen we uiteraard ook met duidelijke voorbeelden en toepasbare tips.

Het belang van technische SEO

SEO is van groot belang voor je website en, mogelijk als je bijvoorbeeld een webshop hebt, voor je bedrijf als geheel. Je technische SEO optimaliseren kan een groot verschil maken voor je ranking en voor de presentaties van je website. En zoals je weet kan een betere ranking leiden tot (veel) meer websitebezoekers, en dus ook tot bijvoorbeeld meer omzet, offerteaanvragen, nieuwsbriefaanmeldingen en naamsbekendheid.

Een technisch goed functionerende website is daarnaast ook nog gebruiksvriendelijk. Bezoekers haken al snel af wanneer de website traag is of er (veel) foutmeldingen te zien zijn. Een site die technisch goed in elkaar steekt vormt een uitstekend visitekaartje voor je bedrijf.

Zo verbeter je je technische SEO

Er zijn talrijke manieren om de technische SEO van je website naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen. Hieronder noemen we een aantal van de meest essentiële handelingen die je hiertoe kunt verrichten:

  • Om te beginnen is het cruciaal ervoor te zorgen dat je website voor iedereen veilig te bezoeken is, zeker als men op je site gegevens kan of moet achterlaten, of zelfs moet inloggen. Het is daarom verstandig om een SSL-certificaat te installeren. Bij veel hostingpakketten is dit zelfs gratis wanneer ze de optie van Let’s Encrypt gebruiken.
  • Zorg voor zo kort mogelijke laadtijden van elke subpagina binnen je website. Dit kan op verschillende manieren. Zo veroorzaken zeer grote afbeeldingen vaak lange wachttijden. Plaats daarom alleen afbeeldingen met een grootte van hooguit 200 kB op je website. Voor achtergronden kun je een maximale grootte van 500 KB aanhouden. Om de laadtijden nog verder te verkorten, zou je aan caching kunnen gaan doen. De elementen waar een pagina uit bestaat worden dan in een tijdelijk geheugen opgeslagen, zodat pagina’s sneller kunnen worden geladen.
  • Een traag ladende website is frustrerend voor consumenten, maar wat te denken van errors, niet-kloppende linkjes en foutpagina’s? Voor je ranking en voor het behoud van je website bezoekers is het zaak dit zo veel mogelijk te voorkomen. Test daarom voordat je een website publiceert of alle linkjes kloppen en er nergens foutmeldingen op de website staan.
  • Heb je op je site toch te maken met niet-bestaande pagina’s, zoals 404-pagina’s? Of zijn bepaalde pagina’s vernieuwd, waardoor oudere linkjes van externe sites mogelijk niet meer kloppen? Dan kun je een redirect of zelfs een heuse redirect chain in te stellen. Een websitebezoeker wordt dan automatisch doorgeleid naar de pagina waarnaar deze op zoek was. Mocht een bezoeker toch op een 404-pagina uitkomen, kies dan voor een leuke en opvallende pagina. Zorg er tevens voor dat de bezoeker terug naar de vorige pagina kan of kan doorklikken naar de homepagina.
  • Zie erop toe dat je website makkelijk doorzoekbaar is voor online zoekmachines en hun crawlers (robots). Dit kun je doen door een XML-sitemap beschikbaar te stellen voor Google en andere zoekmachines. Een dergelijke sitemap vertelt Google namelijk precies uit welke pagina’s je website bestaat. Hiermee voorkom je dus het risico dat sommige van je (sub)pagina’s niet geïndexeerd worden. In dat geval zouden deze pagina’s ook niet in de Google-rankings kunnen verschijnen.
  • Een goede manier om jouw website in Google te laten scoren is het opmaken van een Pillar Page. Dit is een pagina waarop heel veel informatie te vinden is over een bepaald onderwerp. Het doel is om deze pagina helemaal te optimaliseren en hierin de vragen van bezoekers te beantwoorden. Vanuit deze pagina kun je dan weer doorlinken naar andere pagina’s en artikelen op jouw website.
  • Als laatste is het belangrijk om duplicate content te vermijden. Dit betekend dat er geen dubbele pagina’s mogen bestaan of pagina’s dezelfde content mogen bevatten. Dit geld ook voor pagina’s een andere websites. Als hiervan sprake is, weet Google niet goed welke pagina de meeste waarde heeft. Hierdoor kan het gebeuren dat de ‘verkeerde’ pagina het hoogst rankt.

Technische SEO is maar een onderdeel van SEO. Buiten Ben je op zoek naar nog meer tips voor SEO in het algemeen? Lees dan verder.

Tips voor content op je website feature image 02

Tips voor content op je website

Weet je niet goed welke content je moet plaatsen op je website? Dit moet goed passen bij jouw doelgroep. Lees in dit artikel meer over de tips voor content op jouw website. Kies bijvoorbeeld voor een bedrijfsvideo.

Lees verder »
Alles over technische SEO feature image 01

Alles over technische SEO

Voor het bepalen van de ranking op zoekresultatenpagina’s, gebruikt Google zo’n 200 rankingfactoren. Een groot deel van deze factoren heeft te maken met de techniek en de werking van je website. Maar wat houdt technische SEO eigenlijk in en wat is het precieze belang hiervan?

Lees verder »
Tips bij het schrijven van content feature image 01

Tips bij het schrijven van content

De teksten op je website zijn zeer belangrijk voor het overhalen van je websitebezoekers om tot de gewenste actie over te gaan en voor het behalen van een goede ranking in Google en andere zoekmachines. Maar hoe schrijf je nu eigenlijk goede content?

Lees verder »