Tips bij digital advertising

Tips bij digital advertising feature image 01

Samenvatting Artikel

Als je een onderneming runt, zijn er vele manieren om je bedrijf en je producten en/of diensten te promoten. Dit kan op manieren die min of meer gratis zijn, maar betaald adverteren is natuurlijk ook mogelijk. Wanneer je ervoor kiest dit laatste via internet te doen, dan spreken we van digital advertising.

Er zijn verschillende goede redenen om je met je bedrijf met digital advertising bezig te houden. Zo kun je via online advertenties snel resultaat boeken en altijd je werkwijze bijsturen. Bovendien heb je via internet een enorm bereik, maar kun je toch erg gericht te werk gaan. 

Waar je verder op moet letten als je als bedrijf aan digital advertising doet? Lees verder om daarachter te komen.

1. Stel een budget vast

Voordat je echt inhoudelijk aan de slag gaat met digital advertising, is het slim om eerst vast te stellen welk budget je hier eigenlijk hooguit in wilt investeren. Een maximumbedrag vaststellen is verstandig. Hierdoor houd je de kosten binnen de perken. Bovendien kan een advertentieplatform jou vragen een maximumbudget aan te geven, en dan is het uiteraard handig als je hier aan antwoord op hebt.

2. Formuleer doelstellingen

Een andere voorbereidende handeling is het uitspreken van je doelstellingen. Of met andere woorden: waar moeten je digital advertising inspanningen eigenlijk toe leiden? Een logische doelstelling zou zijn meer omzet binnen te halen, maar je kunt je ook als doel stellen meer winkel- of websitebezoek te genereren. Verder kun je inzetten op groeiende aantallen nieuwsbriefaanmeldingen, leads, downloads van bepaalde bestanden van je website en offerteaanvragen. Tenslotte kun je met digital advertising je naamsbekendheid een boost geven, en ook dat kan een doel op zich zijn.

3. Verdiep je in je doelgroep

Misschien heb je dit bij de start van je onderneming al gedaan. Zo niet, dan is dit toch echt het juiste moment om je eens goed in je doelgroep te verdiepen. Een uitgebreid doelgroeponderzoek vertelt je veel over jouw potentiële klandizie, bijvoorbeeld over factoren als geslacht, leeftijd, woonsituatie, opleidingsniveau, beroep, hobby’s, interesses en (politieke) voorkeuren. Voor je digital advertising campagnes is het daarnaast natuurlijk belangrijk om te weten welke zoektermen vaak gebruikt worden en op welke websites en platformen jouw klanten komen.

4. Kies de juiste platformen

Op basis van alle bovenstaande handelingen kun je vervolgens bepalen welke soorten van digital advertising je gaat inzetten en op welke specifieke platformen je je advertenties wilt gaan tonen. Logische mogelijkheden zijn onder meer zoekmachine marketing (SEA (Search Engine Advertising)), display advertising, video advertising en social media advertising. Al deze vormen van digital advertising hebben zo weer hun eigen platformen die in meer of mindere mate aansluiten op je doelgroep.

5. Creatieve content

Tenslotte is het zaak om met creatieve content op een positieve manier de aandacht te trekken. Zet je in op SEA? Dan is het zaak extra aandacht te besteden aan je vermelding op de zoekresultatenpagina, die dankzij SEA bovenaan de pagina zal komen te staan. In dat geval zul je met tekstuele content de internetgebruiker moeten aansporen op je website te klikken. Andere soorten van digital advertising komen dikwijls in de vorm van een banner of video. Dan ligt de nadruk juist meer op het visuele aspect. De weinige tekst die dan in beeld verschijnt moet dan zeer bondig zijn.