Digital advertising behelst het tegen betaling promoten van je producten en/of diensten via internet. Dit gaat doorgaans in de vorm van talrijke soorten advertenties, die je op vele plekken in beeld kunt laten brengen bij je (potentiële) klanten. Steeds meer bedrijven kozen er de afgelopen jaren voor te adverteren via internet. Waarom ook jouw bedrijf aan digital advertising zou kunnen of moeten doen? Lees zeker even verder, want hieronder zetten we de voordelen van digital advertising voor je uiteen.
1. Groot bereik mogelijk
Meer dan negentig procent van alle Nederlanders van twaalf jaar en ouder zit vaak op internet. Kijken we naar wereldwijde statistieken, dan zien we dat dik vier miljard mensen soms of regelmatig online zijn. In potentie hebben reclames op internet dan ook een enorm bereik, veel groter dan met welk ander medium dan ook.
Daarnaast heb je via internet te maken met een zeer uitgebreid aanbod aan advertentieplatformen. Zo kun je ervoor kiezen te adverteren via de zoekresultatenpagina’s in een online zoekmachine als Google, maar is het ook mogelijk te adverteren via social media en via banners op talrijke websites. Daarnaast zou je relatief nieuwe technieken als video marketing en influencer marketing kunnen inzetten.
2. Mogelijkheden gericht adverteren
De mogelijkheden van digital advertising mogen dan wel schier eindeloos zijn, daar staat tegenover dat je hierbij toch echt heel gericht kunt adverteren. Of met andere woorden: er zijn verregaande methoden die het mogelijk maken je digitale advertentie alleen te tonen bij mensen die waarschijnlijk écht geïnteresseerd zijn in je product.
Dit krijg je bijvoorbeeld voor elkaar door een nauwkeurig zoekwoordenonderzoek te doen en vervolgens te adverteren op trefwoorden die mensen uit jouw doelgroep vaak intypen in Google. Ook kun je op basis van bekende interesses, voorkeuren en browse- en zoekgeschiedenisgegevens gepersonaliseerd te werk gaan. Dit gaat zelfs zo ver, dat je – om geld te besparen – er ook voor kunt kiezen bepaalde goede klanten uit te sluiten van je campagne. Heeft iemand immers kort geleden iets van je gekocht, dan is de kans niet groot dat ze snel weer iets kopen.
Verder kun je met digital advertising je geografische bereik afbakenen. Dit houdt in dat je je advertenties desgewenst alleen zichtbaar kunt maken bij mensen die zich op geografische locaties bevinden die je zelf kiest.
3. Vergroting naamsbekendheid
Digital advertising leidt hoe dan ook tot een grotere naamsbekendheid van je bedrijf en/of merkbekendheid van je producten. Ook mensen die je product niet kopen of misschien zelfs niet direct belangstelling hebben, krijgen immers toch de naam van je onderneming in beeld. Onbewust slaat men dit op. Gebeurt dit vaak genoeg, dan gaan mensen je bedrijf ook daadwerkelijk onthouden. Op de lange termijn kan dit zomaar leiden tot een nieuwe aanwas aan klandizie.
4. Snel resultaat
Het opbouwen van naamsbekendheid is weliswaar echt iets voor de lange termijn. Toch kan digital advertising je ontzettend snel resultaat opleveren. Vooral als je aan SEA (Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren) doet. Met SEA zorg je er namelijk voor dat jouw websitevermelding bovenaan de zoekresultatenpagina’s binnen Google terechtkomt. Dit leidt waarschijnlijk al op korte termijn tot fors meer websitebezoekers, en dus ook op een grotere kans op bijvoorbeeld omzet of offerteaanvragen.
5. Veel is meetbaar
Een laatste voordeel van digital advertising is dat je meestal uitstekend kunt meten of je keuzes het veronderstelde effect sorteren. Veel soorten digital advertising campagnes leveren namelijk ontzettend specifieke gegevens, die je ook nog eens op elk gewenst moment kunnen worden opgevraagd. Op basis van duidelijke data kun je je strategie dus altijd bijsturen, aanpassen en optimaliseren.
Wil je beginnen met digital advertising? Lees dan snel verder.