Digital advertising is een onderdeel van online marketing als geheel. Bij digital advertising, ook wel online advertising genoemd, gaat het om het tegen betaling aanprijzen van je producten en/of diensten. Aangezien je via digital advertising snel resultaat kunt boeken, besluiten steeds meer ondernemers zich hiermee bezig te houden. Interessant is daarbij dat de mogelijkheden van digital advertising steeds verder reiken. Wat de laatste ontwikkelingen in online advertising zijn? Dat lees je hieronder.
1. Influencer marketing
De afgelopen jaren besloten steeds meer bedrijven te investeren in influencer marketing. Als bedrijf zijnde stel je dan een influencer aan, die met video’s (die soms zelfs live worden uitgezonden) je product onder de aandacht brengt bij al zijn of haar volgers. Via sommige livestreams kun je als volger zelfs on screen het product kopen.
2. Omnichannel marketing
Als het om online marketing in het algemeen of digital advertising in het bijzonder gaat, zien we dat steeds meer organisaties aan het omnichannel principe doen. Omnichannel marketing houdt in dat je al je voor de consument zichtbare uitingen zorgvuldig op elkaar afstemt. Je klanten moeten vervolgens bij elk ingezet kanaal identieke gevoelens en eenzelfde beleving hebben. Uiteindelijk kun je met omnichannel marketing een flinke tijdswinst en een hogere klanttevredenheid realiseren.
3. Video advertising
Een ander middel dat de laatste jaren aan populariteit heeft gewonnen is video advertising. De meest bekende uiting hiervan wordt waarschijnlijk gevormd door de reclames die je vaak voor, tijdens en na afloop van Youtube-video’s te zien krijgt. Maar de mogelijkheden van video advertising strekken nog veel verder dan Youtube alleen. Wat te denken van bijvoorbeeld de social media platformen TikTok en Snapchat? Ook hier spelen video’s een grote rol, en ook bij deze video’s bestaan er verschillende advertentiemogelijkheden, waarbij je vaak verrassend gericht te werk kunt gaan.
4. Meer aandacht voor zoekintentie
Als je tegen betaling adverteert via bijvoorbeeld Google Ads, heb je als het goed is vooraf al een uitgebreid zoekwoordenonderzoek gedaan. Aan de hand van dat onderzoek weet je immers op welke zoektermen je wilt adverteren. Echter heeft het er alle schijn van dat Google de ranking steeds meer baseert op de zoekintentie. Of met andere woorden: je richten op de algemene zoekintentie van een internetgebruiker zou op termijn wel eens beter kunnen lonen dan je te focussen op een specifiek zoekwoord. Als deze ontwikkeling zich daadwerkelijk voortzet, heeft dat uiteraard grote gevolgen voor je digital advertising strategie.
5. Marketing automation
De laatste jaren zijn bepaalde handelingen in het werkveld van de online marketing eenvoudiger geworden. Dit komt door marketing automation, oftewel door steeds beter wordende software. Hiermee kun je bepaalde activiteiten geautomatiseerd laten uitvoeren. Concreet voorbeeld: wanneer een websitebezoeker een brochure van je site heeft gedownload, kun je deze potentiële klant nu automatisch een gepersonaliseerde mail sturen, waarmee je uiteraard hoopt deze persoon te verleiden om tot een aankoop over te gaan.