Wanneer je je bedrijf op internet bij een zo breed mogelijk publiek zichtbaar wilt maken, is het een uitstekend idee je ook op social media te richten. Nederlanders hebben samen miljoenen social media accounts. Er valt hier dus heel wat te halen.
Bij social media marketing begint het allemaal van het aanmaken van een (zakelijk) account op de verschillende platformen. Facebook, Instagram, Twitter, TikTok en Snapchat behoren tot de grootste platformen voor consumenten. Linkedin is een platform dat specifiek voor de zakelijke markt is bedoeld. Maar hoe schrijf je vervolgens eigenlijk goede content voor social media? Aan de hand van de zeven tips die we hieronder voor je benoemen maak je ongetwijfeld een goede beurt!
1. Voorbereidingen
Voor je je social media marketing daadwerkelijk in de praktijk gaat brengen, zijn enkele voorbereidende handelingen vereist, te weten:
- Verdiep je (nog eens) goed in je doelgroep en stel vast welke wensen en behoeften jouw (potentiële) klanten hebben.
- Bekijk in het bijzonder op welke social media platformen je klanten het meest actief zijn.
- Bedenk je welk soort berichten je straks op social media wilt gaan plaatsen. Probeer afwisseling te vinden tussen bijvoorbeeld productinformatie, nieuws uit je bedrijf, branchenieuws en kortingsacties.
- Plan alvast vooruit welke berichten je wanneer gaat plaatsen op je socials. Dit helpt bij het aanbrengen van regelmatigheid in het plaatsen van nieuwe content.
- Denk na over de tone-of-voice die je wilt gaan gebruiken in je social media content. Dit moet in ieder geval aansluiten op de content die je via andere kanalen (zoals je website) gebruikt.
2. Kom meteen ter zake
Als we naar je social media content zelf kijken, is het raadzaam meteen ter zake te komen. Begin in je bijdrage dus meteen met de belangrijkste informatie. Is voor een internetgebruiker namelijk niet meteen duidelijk waar een bericht over gaat? Dan is de kans levensgroot dat deze gelijk door scrolt, en dus jouw bericht niet leest.
3. Kort en bondig
Een andere manier om te voorkomen dat je content wordt genegeerd, is door je teksten kort en bondig te houden. Lange stukken tekst ogen namelijk niet echt uitnodigend, en al helemaal niet voor mensen die voor hun ontspanning op social media zitten. Plaats dus alleen de meest essentiële informatie. Een link naar je website erbij zetten is handig. Iemand die echt geïnteresseerd is, kan dan gemakkelijk doorklikken en uitgebreidere informatie vinden.
4. Houd het eenvoudig
Content op social media moet makkelijk leesbaar zijn. Complex taalgebruik en lastig te ontrafelen zinnen zijn dus uit den boze. Houd het dus simpel, zodat iedereen je boodschap begrijpt.
5. Voorkom onnodige fouten
Het simpel houden van je content maakt de kans kleiner dat je zelf spel- en/of taalfouten maakt. Dat is alvast mooi meegenomen. Sowieso maak je als professional natuurlijk geen beste beurt als je in openbare social media uitingen grote fouten maakt. Lees je berichten dus altijd nog eens kritisch na voordat je ze plaatst. Of beter nog: laat een ander je content nalezen.
6. Plaats hashtags
Zoals je misschien weet, spelen op social media hashtags een belangrijke rol. Voor jou als ondernemer is dat extra interessant. Door op een slimme manier vaak voorkomende hashtags te gebruiken, maak je immers kans op een nieuwe aanwas aan klanten. Let op, gebruik nooit te veel hashtags, en plaats ze ook niet in je tekst op een manier die ten koste gaat van de leesbaarheid.
7. Per platform verschillend
Alle bovenstaande tips kun je in principe toepassen in al je content op elk social media platform. Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen de diverse platforms die er bestaan. Zo is Instagram een voorbeeld van een platform dat vooral door jongere doelgroepen wordt gebruikt. Op Instagram ligt een wervende, informele stijl dan ook voor de hand. Plaats je daarentegen content op het zakelijke platform Linkedin? Dan kun je gerust een wat meer formele schrijfstijl gebruiken en iets langere teksten plaatsen.
Wil je meer weten over het schrijven van content? Lees dan onze tips bij het schrijven van content.