SEO staat voor Search Engine Optimalisation en is belangrijk als je wilt dat jouw website in zoekmachines wordt gevonden. In dit artikel geven we een aantal tips die je kunt gebruiken wanneer je wilt beginnen met SEO.
1. Bepaal vooraf je doelen
Voordat je begint met SEO, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je doelen zijn. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers naar je website trekken, je verkopen verhogen, je merknaam vestigen, of juist iets anders? Door je doelen te bepalen, kun je gerichter werken aan je SEO-strategie.
Zorg er wel voor dat de gestelde doelen SMART geformuleerd zijn: maak ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Relevant en Tijdgebonden. Dit betekent dat ze duidelijk omschreven zijn, dat je kunt meten hoe ver je bent gekomen, dat ze niet onhaalbaar zijn, dat ze relevant zijn voor je bedrijf en dat ze binnen een bepaalde tijdsperiode behaald kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van het aantal maandelijkse bezoekers met 15% in het aankomende kwartaal.
2. Kies de juiste zoekwoorden
Om te bepalen op welke zoekwoorden je de website moet richten, kun je gebruikmaken van een zoekwoordonderzoek. Dit onderzoek helpt je te bepalen welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze naar producten of diensten zoeken die jij aanbiedt. Dit heet het zoekvolume. Probeer specifieke, relevante zoekwoorden te gebruiken, in plaats van algemene zoektermen. Hoe algemener de zoekwoorden zijn, hoe moeilijker het wordt om hierop de scoren, omdat er veel meer concurrentie op is. Zo’n zoekwoordenonderzoek kun je doen met gratis tools van Google (zoals Google Keywordplanner) of een programma als Ubersuggest.
3. Maak gebruik van de juiste tags
Zoekmachines gebruiken tags, zoals title tags en meta-beschrijvingen, om te begrijpen wat voor soort inhoud op je website staat. Zorg ervoor dat je goede, relevante tags gebruikt die de inhoud van je website beschrijven en gebruik specifieke zoekwoorden om ervoor te zorgen dat je beter wordt gevonden. Door de juiste tags toe te voegen aan afbeeldingen, worden deze ook gevonden in tussen de afbeeldingen van Google.
4. Maak gebruik van interne en externe links
Interne links zijn links die naar andere pagina’s op dezelfde website verwijzen. Ze kunnen worden gebruikt om de navigatie op een website te vergemakkelijken en om de gebruiker naar relevante inhoud op de website te leiden.
Interne links kunnen ook worden gebruikt om de autoriteit van een website te versterken en de zoekmachine ranking van individuele pagina’s te verbeteren. Door interne links naar hoogwaardige pagina’s op de website te plaatsen, kunt u aangeven dat deze pagina’s belangrijk zijn en dat ze vertrouwen verdienen in de ogen van de zoekmachines.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat interne links logisch en gemakkelijk te volgen zijn voor de gebruiker. Dit kan worden gedaan door een duidelijke navigatiestructuur te gebruiken en door gebruik te maken van relevante en descriptive anchor teksten (de tekst die wordt gebruikt voor de link).
5. Zorg voor goede website-prestaties
Zoekmachines houden rekening met de prestaties van je website, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je website snel laadt en goed werkt. Gebruik bijvoorbeeld een snelle webhost en minimaliseer het gebruik van afbeeldingen en plug-ins om de laadtijd te verkorten.
Afbeeldingen kun je optimaliseren door ervoor te zorgen dat ze in het juiste formaat in de website worden geladen. Dit betekent dat afbeeldingen die worden weergeven op 400 x 600 pixels niet moeten worden ingeladen met een formaat van 800 x 1200 pixels. Het verkleinen van afbeeldingen zodat ze het juiste formaat hebben heet comprimeren en kan worden gedaan in programma’s zoals Adobe Photoshop. Daarnaast is het belangrijk dat afbeeldingen zijn opgeslagen in het juiste formaat. Zo wordt het aangeraden om voor grote achtergronden WebP bestanden te gebruiken en voor afbeeldingen met een transparante achtergrond een PNG formaat. In plaats van WebP kun je ook gebruik maken van JPG, maar deze bestanden zijn over het algemeen een stuk groter.
Maak je gebruik van een CMS zoals WordPress? Dan is het belangrijk dat je het aantal plugins tot een minimum houdt. Over het algemeen vertragen plugins de website, dus hoe meer plugins er draaien, hoe trager de website laadt.
Een hoop dingen om rekening mee te houden, maar deze onderdelen kun je allemaal een voor een oppakken zonder het jezelf heel moeilijk te maken. Wanneer je merkt dat bepaalde dingen goed lukken en werken, kun je ervoor kiezen dieper op onderwerpen in te gaan. Succes!